Monday, 15 August 2011

Mangsa Keadaan....GERAMMMMMM......

Sebelum menaip entri luahan perasaan, SKA ingin mengucapkan Selamat Berpuasa  pada semua....
moga lengkaplah ibadah puasa kita pada tahun nie...

GERAMMMM......
tak tahulah tajuk nie sesuai tak mengambarkan hati yang tengah membara nie....
nasib baik lah bulan puasa...(sabo2)
klu tak ntah aperlah yang jadi agaknya..dek geram dengan perbuatan manusia yang yang xde kesedaran sivik lansung...pikir diri sendiri jer senang...xpikir lansung yang awak nie berjiran ke apa...

alkisahnya bermula dengan habuk rokok dan 3 4 puntung rokok yang jatuh ke bahagian ampaian rumah kami..(rumah jenis apartment)..mula2 habuk jatuh pada pakaian yang bersidai....daku dan hubby setakat mengomel jelah...Sabor lagi...

beberapa bulan kemudian...pagi2 subuh hubby kejutkan daku dan bertanya mana kamera...dalam mamai2 daku hulurkan kamera pada hubby...tp pelik jugak kenapa subuh2 nie hubby nak kamera...pastu ajak ke dapur...dalam mamai2 ikut jelah tapi masih lagi konfius naper plak...hubby tunjuk tuala pada ampaian, terus segar bugar daku...GERAMMMNYA......sapelah punya kerja nie....(gambar tuala yang terkena puntung rokok dan masih ader lagi puntung rokok tu)...





 mula kami membebel pagi2 buta berdua...nasib baik tak terbakor...klu tak xtaulah aper yang jadi..
tak tau dari rumah maner datangnya puntung rokok yang dibuang sesuka hati tu....klu nak hisap rokok hisaplah tapi janganlah buang puntung dan habuknya sesuka hati jer...klu xde duit sangat beli tempat habuk rokok gunalh tin sardin ke apernak salahkan orang atas rumah tak boleh, kami tak boleh  tuduh melulu,  sebab masih ader 9 tingkat rumah di bahagian atas.....lepas kejadian tu kami senyap jelah sebab xde puntung atau habuk yang jatuh ke ampaian....

TAPI yang membuatkan kami membara semula  adalah beberapa hari lepas balik saja dari kampung...tengok satu nota bertulisan merah diletakkkan di hadapan pintu rumah...rujuk gambar di bawah yer...







ader ker patut....tidak ke kami nie jadi mangsa keadaan...esoknya pergi ke rumah orang bawah untuk mendapatkan kepastian....hampehnya pintu xmau dibuka...jenuh beri salam banyak kali..bukan niat nak cari gaduh cuma nak beri penjelasan agar segalanya jelas...susahnya hidup dibandar nie tambahan rumah bertingkat, masing2 wat hal sendiri,dekat 15 minit menunggu tak ader saper pun yang keluar... hubby ajak balik...daku masih xpuas hati bila daku senyap 5 minit dengar riuh suara kanak2 dalam rumah tu..daku beri salam semula...dan secara tiba2 suara kanak2 tadi senyap..daku jenguk ke dapur, lampu terpasang dan pintu dapur terbuka,..hubby pun bosan dan ajak balik..

daku masih xpuas hati..daku ajak hubby jumpa pengerusi di blok kami...pergi ke rumah pengerusi..tapi dia tak de, jumpa wife dia dan cerita kan perkara yang berlaku dan tinggal nota tadi dan nombor telefon,,,tp sampai ke hari nie tak ader jugak aper2 respon... sekarang biarlah kami tunggu dan lihat aper pulak yang akan berlaku selepas ini....Perasaan geram masih lagi ader biler ingat semula nota tu...(Sabar2...bulan puasa)



2 comments:

  1. Perokok sengkek akal memang begitu, suka buang rokok sesuka hati. Tidak silap dijohor tahun lepas seorang budak hampir buta atau sudah buta sebab puntung rokok yang dicampak pengguna jalan raya terkena mata budak tersebut diperhentian bas.

    ReplyDelete
  2. apa kata tampal balik kat pintu umah dia cakap kita tak buat..hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...