Tuesday, 29 January 2013

Gulai Asam Belimbing Hitam

dah lama tak menjenguk dapur main masak-masak..
tapi masak pun ringkas2 ajer..
balik kampung minggu lepas daku sempat ambik belimbing hitam yang mak buat
kat belakang rumah sangat banyak buah belimbing buluh tu..
biasanya buat sambal,letak dalam periuk nasi sekejap pastu tumbuk ngan cili api dan ikan bilis..mmmm ,
selain tu masak lemak campur ikan..nyummm, sedap lemak dan masam
bila dah banyak sangat belimbing tu tak reti nak masak apa dan sayang terbuang macam tu.. boleh ler buat belimbing hitam
dulu masa ada arwah ayah rajin jugak tolong rebus belimbing buluh tu..
rebus letak air sikit dan biar kecut sampai hitam..dan boleh simpan tahan lama
buat sambal pun sedappp..



tapi kami suka buat Gulai Asam Belimbing Hitam dengan Ikan Kerisi
senang tumbuk cili api 10-14 biji..kami suka pedas
letak kunyit serbuk sedikit
sedikit garam
2 sudu besar belimbing hitam (tumbuk sikit)
ikan kerisi 2 ekor 
letak air secukupnya
masak lebih kurang 15- 25 minit siap..

6 comments:

  1. Nmpk sedap....mcm masam pedas je rasanya ye kak....?
    X pnah tgk blimbing itam...cmne ye...?N

    ReplyDelete
    Replies
    1. lebih kuranglah macam asam pedas..belimbing hitam nie biasanya orang pahang yang selalu buat..rebus ajer belimbing buluh sampai kering airnya dan simpan..

      Delete
  2. akak mengenali belimbing itam setelah umo 29 yakni setelah kawen.. asben akak asal pahang. mak mertua akak la kenalkan menda ni... sedap gak.. makan ngan nasik goreng pun sodapp...!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. yer ker..tak penah pulak saya cuba ngan nasi goreng..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...