Saturday, 30 June 2012

Bekalan Simple



bahan yang mudah lagi simple potong, tumbuk,dan campak..
bekal pagi yang selalu menjadi pojaaaan teman pejabat..

bahan-bahan:
1. Elbows(guna dari jenama San Remo)/makaroni... rebus dulu tau
2. Isi ayam 3 ketul (dada ayam)
3. Lada bengala hijau separuh
4. Sedikit lada hitam ( ikut suka pedas tak)
5. Cili api 3 @ 4 biji (ikut suka pedas tak)
6. Bawang putih 1 ulas
7. Sosej ikut suka hati
8. Sos tiram 2 sudu
9. Sedikit rosemary kering
10. 1 biji telur
10. Sedikit garam
12. Sedikit minyak masak

Caranya:
1. Masukkan isi ayam yang telah di potong kecil2
2. Lepas tu masukkan sosej goreng sekejap agak2 separuh masak
3. Tumis bawang putih, cili api,sos tiram dan garam secukup rasa
4. Kemudian masukkan lada hitam dan rosemary
5. Masukkan elbows tadi bersama lada bengala kacau rata
6. Pecahkan telur dan kacau rata
6. Siap untuk di bawa bekal...hehehe,
*(en,hubby pun bawa bekal ini ke pejabat)

senang simple dan mudah, campak2.... 
janji masak dengan hati yang ikhlas dan penuh kasih sayang..
(en.hubby dah "bising" katanya perut dier dah makin membolat dan berlapis2..
tapi daku suka comel..hehehe)

Thursday, 28 June 2012

Bersemuka dengan Shahriah Abdullah

amboi tajuk macam nak cari gaduh jer
tapi sebenarnya tidak..
ini nak citer pasal pertemuan daku ngan Kak Shariah
salah seorang peserta Masterchef Malaysia musim pertama
ketika sesi turun padang bertemu peminat
di  MPH Alamanda, Putrajaya ahad lepas..
Bergegas ke Alamanda pkul 1.45ptg..parking penuh..pusing2 nasib baik jumpa..
tengok jam dah pukul 2.10 ptg, harap sempatlah bersemuka dan bertegur sape ngan  
Kak Shahriah.
sampai2 jer tengok Kak Shahriah tengah sibuk menandatangani buku peminatnya..
mulanya malu2 nak tegur..tapi oleh kerana keramahan K.Shahriah melayan
peminatnya membuatkan daku lega
kalau tak,senyum2 kambing  jelah jawabnya..maklumlah daku nie pemalu..
(pemalu lah sangatttt...)

ape agaknya yang K.Shahriah tulis tu
sedang memperkenalkan diri (sebelahnya penulis novel, Kak Durrah Fatiha *nama penanya*)
menceritakan serba sedikit tentang pengalaman dalam penulisan 
sebahagian pengunjung yang hadir
K.Shahriah bersama K.Ani (seorang blogger gak)
dua2 sangat ramah berbual..LOVE U ALL
seronok sangat berbual ngan K. Shahriah yang sangat2 peramah tak sombong orang nyer..rasanya kalau bersembang tak cukup satu hari...K.Ani pun comel gak sangat peramah walaupun pertama kali berjumpa.. 
nak tau lebih lanjut mengenai perkembangan K. Shahriah moh jenguk SINI  masak, jenjalan,dan banyak lagi dan kalau nak tau citer K.Ani yang comel mari pakat kita terjah kat Chocoani.


*biler agaknya dapat berjumpa akak berdua lagi..

Tuesday, 26 June 2012

Tebusan

maaf lah kali nie daku sangat tamak untuk menebus buku resepi Maggie
memang melantak maggie ajer daku dan en.hubby semata2 nak dapatkan buku resepi Maggie nie
sebenarnya kumpul bungkusan maggie  untuk dapatkan  4 buah ajer
ntah macam maner on the way balik umah lepas tebus buku resepi tu 
dapat kumpul untuk tukar satu lagi buku..sangat2 suka, 
nasiblah en.hubby sama2 layannn..

hasil bungkusan dan produk maggie yang berjaya di kumpul
kaunter penebusan
kakitangan maggie yang sudi melayan (masa nie kaunter belum buka,
kami orang pertama dah terpacak kat situ, terpaksa dilayankan..
pastu dia ingatkan kami nk tukar satu jer tapi 4 buah sekali..haru..hehehe)
amoi yang cun standby nak kasi buku resepi
cover buku resepi
dapat 5 buah buku, sangat tamak..hehehe
1 versi inggeris
4 versi melayu
cantikkan macam kalender
100 resepi yang tersenarai
7 citarasa
1 buku dapat 1 bungkus mi goreng,
tinggal 4 bungkus, 1 bungkus bagi pada adik ipar

Siakap Masam Manis resepi Kak Shahriah



kalau ikutkan resepi kak shahriah guna ikan bawal..
tapi kebetulan masa nie ikan siakap daku dapat ngan harga yang murah
jadi daku sudah tukar itu resepi..sory yer kak
tapi aper pun resepi yang ringkas dan sedap..
sambil siapkan pavlova daku wat siakap masam manis nie..
dan sekejap jer daku dan en.hubby licinkan..
pasnie en.hubby suh try menu yang lain plak...
resepinya ringkas dan menarik

Saturday, 23 June 2012

Tempahan Pavlova & Apam Polkadot

alhamdulilah rezeki
biar pun penat tapi  senang hati bile pelanggan puas hati 
tq..  :)

2 layer untuk cik nadia 
1 layer

2 layer untuk  puan meera, kajang
apam inti coklat untuk kak ida, dengkil

Teko Mini

antara koleksi kesanyangan daku dan encik hubby  
paling best dapat teko nie harga yang dapat masa nie sangat2 berbaloi  
harganya 5 kali ganda lebih murah dari harga pasaran sekarang


 yang nie encik hubby beli diam2 , tau2 dier wat kejutan ajer


kecil dan comelkan



Thursday, 21 June 2012

Misi Pertama

minggu lepas jumpa doc..timbang berat mak aiii..lagi sikit jer nak capai ke 3 angka...
berat badan naik sebanyak 10kg selepas kahwin..
doc siap pesan kat en.hubby suruh bawak daku bersenam atau berjogging
pastu kena jaga makan..
doc bagi metformin untuk daku kawal selera makan..
tapi takut nak makan, daku cuba dulu kawal selera makan sendiri
bersenam belum mula lagi, setakat berjalan ajer
sekarang makan berat pagi atau tgh hari..malam amik biskut dan minum susu tepung..
huhuhu kalau ikut kan memanglah tak sedap..tapi usaha mesti diteruskan dan disiplin
kalau kat opis n malam biler lapor daku teguk air kosong ajer
target mesti capai sekurang2nya 75kg
doc jugak bekalkan asid folic untuk daku
(hubby dok cakap kalu dah kurus takde lah pipi tembam lagi yer..hehehe,
bukan aper senang hubby nak cubit)




Wednesday, 20 June 2012

Maggie Kangkung

bukan maggie masak ngan kangkung
tapi maggie yang di letakkan dalam mangkung kangkung
resepi yang simple campak2 ajer, tumis bawang skit , cili api skit
dah boleh makan..
cuma bertambah selera bila makan guna mangkuk kangkung yang dah lama terperuk dalam almari tu
pastu en.hubby ditugaskan wat air  kordial jus mangga....
bergelen2 minum air jer dh konyang 
(sebenarnya hubby wat 1 jug air tp xde ler dlm gambor,maner cukup segelas sorg)
layannn....


Saturday, 16 June 2012

Jumpa bila tak cari

alkisahnya kelmarin pergi shopping salah sebuah pasaraya kat Alamanda, Putrajaya
pusing2 cari tisu dapur dan barang dapur skit pastu lalu lah kat tempat coklat
sekali nahhh...jumpa Earphone Kit Kat tanpa di cari...
padahal dah jenuh cari kat pasaraya hijau kuning dan seangkatan dengan nyer pun tak jumpa gak
sampaikan en.hubby cakap biarlah takyah cari  dah..kalu jumpa baru rembat
yang menggila sangat nak cari nie sebab tengok  .....dah masuk kotak  punya earphone comel sangat..
yang tak bestkan masa belek2 plastik Kit Kat tu kan hubby tengok banyak earphone dah hilang kena curik sebab plastiknya pun dah koyak..nasib baik hubby check dulu, kalau tak melantak kit kat ajo lah, tak dapat earphone...
sayang nak guna wat masa nie..biar simpan dulu..
mula nak beli 2 tapi memikirkan regenya takpelah satu pun jadilah..
lagipun SKA tengah berdiet tak leh makan Kit Kat banyak2... "diet lah sangattt...hehehee"



Friday, 15 June 2012

Akhirnya dapat Sajian Istimewa Shahriah Abdullah

terima kasih pada encik hubby yang membantu daku mencari buku ini
puas encik hubby tolong carikan buku nie merata tempat tapi xde dan abis stok..
rupanya ader  dekat jer ngan umah..jumpa gak buku nie kat Alamanda, Putrajaya..






mencari buku nie sebab sama2 ngan hubby dah terliur bile tengok resepi kat  ShahriahNovelisResipe...dalam masa terdekat daku akan cuba semua resepi yang ada dalam buku nie..dan untuk pengetahuan semua kak shahriah akan mengadakan sesi temu mesra dan akan turun padang di :

MPH Book Store Alamanda, Putrajaya
 24 Jun 2012 (AHAD)
 2.00 petang hingga 3.00 petang

jom pakat gi ramai2..


kalau nak tau lebih lanjut boleh jenguk di sini ShahriahNovelis

Sambal MentaKerang dalam Kuali

amboi, nie nama masakan ke aper nie..
tak delah sebenarnya Mentarang dan Kerang di gabungkan sekali
dalam satu kuali ajer wat sambal 
jadi namanya Mentakerang le...
ader 2 kilo gaklah beli mentarang dan 1 kilo kerang

proses mencuci yang agak rumit
jenuh nak berus buang lumpur
perlu direbus seketika,
tu dia siap dalam kuali

sempat snap gambar sambal yang dah siap dalam kuali jer
yang masuk pinggan xdo sebab lupa kerana kelaparan
memang sedap hingga menjilat jari tau..bukan kuali..



Wednesday, 13 June 2012

Memborong di Pantai Remis???Aper ade??

bukan borong aper
tapi kita borong kerang, mentarang dan belacan kat sini
dari Putrajaya daku bawak family hubby ke mari shopping
datang ke mari haruslah membeli kerang dan mentarang
berkilo gak lah daku beli..sebab bukan senang nak ke mari
tak cukup tu kami makan plak kat situ kerang bakar dan ikan bakar
air asam nyer memang menjilat jari..sedap bangatt
bukan setakat membeli kita leh gak bersantai lepak2 ngan family
kalau nak ke sini cari Medan Selera Pantai Remis, Kuala Selangor
(sayangnye pantai dah makin terhakis)

pantai remis
dari anak kerang sampai bapak kerang ader kat sini
siput
tu dia belacan segar
antara gerai2 kecil yang menjual kerang, siput dan macam2 lagi
sayur kampung pun ader kat sini
antara kedai makan yang ado n air asam yang bessttt..
ader awek termunung lah...(anak saudara)
** nanti Sal akan citer plak aper jadi ngan mentarang dan kerang yang dibeli...

Wednesday, 6 June 2012

Makan Ajer Kerjanya...

itulah kami...makan ajer kerjanya
ini bukan daku ngan en.hubby 
tapi daku ngan  member opis (dalam 6-7 orang),
kami selalu wat makan2
asal hari jumaat jer kami akan cari port
rumah sape jadi mangsa nasiblah...
biasanya kami akan bergilir2
jadi tetamu bawak lauk
tuan rumah watlah air dan masak nasi aje..
kali nie kami wat kat rumah K.Maz 
sebab nak main ngan anak K.Maz, Sara

ini antara menunya...

sayur campur by Sha
ayam lada hitam by Ezaida
udang by K.Ira
asam pedas by Daku
puding caramel by K. Maz
lepas makan kami semua dah macam ular sawa kekenyangan..

**kat umah daku dulu diaorang siap tido sebab kekenyangan..lagi satu plak kan jumaat rehat lama skit jadi amik peluang ler..hehehehe

Saturday, 2 June 2012

Apampolkadot & Kek Coklat Kukus

kali ke 2 order dari K.ira..tq
order dari Yana untuk ke 3 kali..tq
order dari "mak guard" kat opis..sory tak tau nama

tq pada sha sebab order lagi
untuk azie bawak balik Ganu
untuk "mak guard"..katanya nak bawak g Penang

**terima kasih semua kerana memberi sokongan pada bisnes kecil2 lan SKA..harap korang berpuas hati


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...