Wednesday, 11 July 2012

Sambal Tempoyak Ikan Bilis

menu peberet en.hubby bersama keluarga ku..
sedap hingga menjilat jari...
kalau kat kampung tu hari2 masak sambal nie pun tak per
pulak tu ader telur goreng @ ayam goreng, nasi panas, pastu ngan ulam..perghhh
memang terangkat ler pinggan2....

kadang tu siap berebut nak gaul nasi dalam kuali yang guna masak sambal nie tadi
sampai nangis2 ler..tu yang mak wat hari2 bagi giliran tak yah berebut2 lagi..
senang sangat bahan nyer,



ikan bilis
cili api
lada besar (merah)
tempoyak (bancur dengan sedikit air)
bawang besar

1.tumbuk cili api ngan lada besar sampai lumat
2.pastu masukkan ikan bilis tumbuk skit
3.masuk bawang besar separuh tumbuk gak skit
4.pastu goreng ler sampai garing bahan yang di tumbuk tadi
5.biler dah garing masukkkan tempoyak tadi
6.masukkan lagi separuh bawang, letak garam & bahan perasa, ikut rasa..
7.siap untuk dihidangkan..



kalau nak menu lain yang lebih menarik jom jengok koleksi1001resepi



9 comments:

  1. sambal tempoyak ikan bilis? mmg feveret saya..tapi saya versi yg tumbuk cam wat sambal belacan tu, fuh! sedappp....

    ReplyDelete
  2. memang sedap..cubalah plak versi nie..

    ReplyDelete
  3. auwwwww..tempoyakkkk.sedapnya mkn dgn nasi panas=)

    ReplyDelete
  4. uihhh sedapnya...leh try gak nie..cilok resepi yekk..haha

    ReplyDelete
  5. cubalah memang sedap dan terbaikkk. ;), amik je resepi tu ...

    ReplyDelete
  6. Pergh... Kak ni feverat saya jugak ni.. :)

    ReplyDelete
  7. Wahh sedap ni akak tak pernah cuba.. Insya~ALLAH nanti nak cuba..:)) macehh muahzz.. jangan lupa nanti jumpa hujung minggu ni taw.. muahzz

    ReplyDelete
  8. WAH...MENARIK SUNGGUH RESEPI NI..PANTANG ORG PERAK XMKN TEMPOYAK..

    ReplyDelete
  9. wah..sedapnye sambal tempoyak ikan bilis..dah lame xmkn..terliur tgk time bln2 pose nie..hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...